Van 26 tot en met 28 november 2024 vindt in het Duitse Nürnberg BrauBeviale plaats. Deze beurs biedt elke drankenproducent en bottelaar van bier, mineraalwater, frisdranken en sappen iets. Maar ook noviteiten rond de productie van wijn, mousserende wijn en sterke drank vindt de bezoeker op de werkvloer.
BrauBeviale Nürnberg
Leveranciers presenteren hun producten, oplossingen en diensten langs de hele keten van het drankenproductieproces. Van grondstoffen tot bottelen, tot verpakking en marketing op het verkooppunt. En natuurlijk ontbreekt het hoofdstuk digitalisering niet.
Maar de organisatie noemt BrauBeviale nadrukkelijk meer dan alleen een ontmoetingsplaats voor zakenpartners. ‘Onder het motto: Wij verenigen verscheidenheid komen vrienden, collega’s en oud-studiegenoten hier elk jaar bijeen om ideeën uit te wisselen, te netwerken en zaken te doen in een vertrouwde en creatieve sfeer. Traditie en jarenlange ervaring ontmoeten inspiratie en de nieuwste trends. De inhoud van het ondersteunende programma richt zich op actuele thema’s in Europa.’
Hele drankenketen
De beurs telt ongeveer 820 exposanten verdeeld over negen hallen met een aandeel van ongeveer 50 procent internationale exposanten.
Vooral de dealcoholisering van bier en wijn vormt dit jaar een aandachtspunt aldus de organisatie. Talloze cijfers uit de industrie suggereren een aanzienlijke groei in dit segment. “Onze jaarlijkse aanwezigheid, met uitzondering van het Drinktec-jaar stelt onze exposanten en bezoekers in staat om nauw contact te onderhouden en tijdig te reageren op de uitdagingen in de dagelijkse gang van zaken”, legt Andrea Kalrait, Executive Director van BrauBeviale uit. Over het algemeen blijft het sentiment volgens exposanten in de industrie positief. Dat resulteert in voortdurende investeringen in de sector.
In hal 1 vind je het assortiment grondstoffen en de technologische oplossingen staan opgesteld in de hallen 7A tot en met 9. Talrijke verpakkingsvarianten vind je in de hallen 4 en 4A samen met het logistieke aanbod in de Logistics Lounge in hal 4. De organisatie plaatst de marketingoplossingen in hal 5. Vooruitkijkend zullen het Young Talents Camp en de Startup Area in hal 6 nieuwe mogelijkheden voor netwerken en innovatie demonstreren. Productontwikkelingsworkshop van 2 ½ uur of het ‘Sip & Innovate’-formaat, ontworpen om ideeën tot leven te brengen op basis van vooraf gedefinieerde vragenronde, zullen volgens de organisatie nieuwe inzichten bieden voor brouwerijen en drankenbedrijven.
Logistics lounge
Onder het motto ‘De efficiëntie van retourlogistiek’ bieden de organisatoren van de BrauBeviale in samenwerking met Logipack een breed scala aan innovatieve bedrijven in de Logistics Lounge (hal 4 srand 407). “We verheugen ons dat we ontwikkelingen op het gebied van digitalisering van de toeleveringsketen kunnen presenteren”, legt Andrea Kalrait, Executive Director van BrauBeviale, uit. “In de wereld van vandaag is efficiënte logistiek bijna onmogelijk zonder digitalisering.”
Telekom zoomt bij de Digital Solution Area met systeempartners als de telematica-expert YellowFox en geavanceerde AI-oplossingen in op de digitalisering van de logistieke uitdagingen. Tomra presenteert een nieuw type statiegeldautomaat die niet alleen wegwerp- en hervulbare flessen kan accepteren maar ook herbruikbaar servies.
Op de stand van de Reusable Working Group vinden bezoekers een groeiend aanbod aan herbruikbare oplossingen, van wijn en olijfolie tot cateringverpakkingen. WB Verpackungen en Petainer presenteren ook duurzame verpakkingsoplossingen.
De Logistics Lounge zal benadrukken hoe digitalisering de efficiëntie van multi-way logistiek kan verbeteren. Bayernhafen presenteert het onderwerp van gecombineerd weg- en spoorvervoer.