H.Essers kan beginnen met de bouw van de containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Met het afleveren van de omgevingsvergunning beschikt het bedrijf nu over alle benodigde vergunningen.
H.Essers
De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent volgens H.Essers niet alleen een mijlpaal in de groeiambities maar ook een belangrijke stap richting betere en duurzamere logistiek in de hele regio.
De uiteindelijke afmetingen van de terminal hangen nog af van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag. De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 in bedrijf komen en de huidige, inlandse terminal volledig vervangen. Er komen een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast laat het bedrijf 45.000 vierkante meter extra magazijnruimte bouwen, goed voor een totaal van 210.000 m2.
Markiezaat Container Terminal
De maximale capaciteit van 250.000 TEU1/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal, buiten de Burgemeester Peterssluis maakt dat de nieuwe terminal zich leent als consolidatiehub. De terminal kan grotere binnenvaartschepen ontvangen en vrachten bundelen. Volgens het bedrijf een wens van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die willen importeren en exporteren via deze havens. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.
Bergen op Zoom
Bergen op Zoom tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen en directe toegang tot het Schelde-Rijnkanaal en de mogelijkheid tot de opslag van tank- en koelcontainers een belangrijk tussenstation. De locatie sluit bovendien naadloos aan op de bestaande diensten van H.Essers, zoals de douaneafhandeling en het huidige transportnetwerk. Met meer dan 200.000 vierkante meter high seveso-warehousing ‘in de achtertuin’ kan H.Essers invulling geven aan de strategische groeiplannen van het bedrijf in Nederland.