De coronacrisis deelde enkele korte tikken uit. Zeker wat betreft import en export. Maar het gros van de getroffen bedrijven herpakte zich inmiddels. Dat blijkt uit de Enquête: coronacrisis leden Machevo & Bulk Vereniging 2021.
Machevo-onderzoek
Ruim een jaar geleden ondervroeg Machevo haar leden ook al over de impact van corona. De branchevereniging voor producenten en leveranciers van de procesindustrie herhaalde het onderzoek zodat een vergelijk kan gemaakt. Deze keer zette het de het onderzoek breder uit en vroeg het ook niet-leden naar hun status.
“De meeste bedrijven vertelden over genoeg vet op de botten. Dat veroorzaakten de goede jaren die voorafgingen aan de coronacrisis. Dat in combinatie met een snel herstel eind 2020, zorgde voor een minimale impact op de procesindustrie”, stelt Perry Verberne, voorzitter van de Machevo & Bulk Vereniging. Een constatering die ook uit de enquête naar voren komt. De respondenten zagen medio 2020 een lichte daling van het aantal nieuwe orders. Maar achteraf gezien, beïnvloedde de crisis het aantal nieuwe orders nauwelijks. Van de respondenten geeft 15 procent aan zelfs meer nieuwe orders te hebben ontvangen als gevolg van de crisis.
Marktmechanisme
De meeste bedrijven zagen hun omzet in 2020 nauwelijks dalen. Hoewel 15 procent van de ondervraagden wel een forse omzetdaling ondervonden. Voor 10 procent van de respondenten zorgt de crisis zelfs voor een omzetstijging in 2020. Verberne wijdt dat deels aan marktmechanisme waar een verschuiving van de vraag ineens kansen bood voor bijvoorbeeld de voedselindustrie. “Restaurants gingen dicht en mensen gingen meer thuis koken. Ook het hamstereffect in supermarkten zorgde ervoor dat producenten van verse maaltijden hun productie verlegden naar producten met een langere houdbaarheidsdatum.”
Investeringen bleven de eerste helft van 2020 veelal uit. Een logisch gevolg in onzekere tijden waar bedrijven de hand op de rem houden. Al geeft de meerderheid van de respondenten aan dat de coronacrisis geen invloed had op investeringen. Verberne: “In 2020 regeerde de onzekerheid met bevroren budgetten en dalende verkoop tot gevolg. Met het terugkeren van de zekerheid en de acceptatie van het bestaan van corona, ging iedereen op dezelfde voet door als voor corona.
Onlinecommunicatie
De coronacrisis zorgde er wereldwijd wel voor dat bedrijven in sneltreinvaart gingen digitaliseren. Communiceren via online tools valt niet meer weg te denken. Van de respondenten omarmden ruim 93 procent voor het uitbreken van de pandemie al online tools als Teams, Zoom en Skype. Een percentage dat door corona steeg naar 100 procent. Het scheelt natuurlijk reiskosten.
Op 2 december 2021 vindt Machevo Connect plaats. Daar kunt u bijpraten met collega’s en zal het ongetwijfeld ook over bovenstaande gaan.