Een onderzoek naar ‘het hoe’ van servitisering zat al in de pen. Maar Covid-19 maakt het onderzoek alleen maar relevanter. Want zelfs onze overheid roept het bedrijfsleven op om bestaande businessmodellen te heroverwegen.
Businessmodel
Servitisering staat volgens STEM Industrial Marketing Centre voor leveren van diensten waar een bedrijf op zit te wachten. En dat biedt technische bedrijven mogelijkheden om met betaalde diensten een nieuw businessmodel te ontwikkelen. Maar welke competenties vraagt dat business wise?
Samen met Dr Raymond Loohuis (Universiteit Twente) doet het centrum daar onderzoek naar. Daarbij kijken de onderzoekers naar de relatie tussen de mate van marktgerichtheid en de benodigde bedrijfscompetenties van technische bedrijven.
De toekomst
En u kunt meedoen. Het onderzoek kost u tussen de acht en tien minuten maar levert ook wat op. Zoals dat de vragen prikkelen tot nadenken. Maar natuurlijk delen we later de uitslagen met u. U kunt ook deelnemen aan een speciale masterclass met Dr Raymond Loohuis over het onderzoek. Daarin behandelt hij de rol van servitisering in het businessmodel van de toekomst van technische bedrijven.