Door de stikstofregels lukt het de waterschappen niet om alle projecten voor het verbeteren van de waterkwaliteit op tijd uit te voeren. De Unie van Waterschappen noemt op basis van een onderzoek door het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) het ontbreken van emmisieloos materieel een oorzaak.
Drempels verbeterprojecten
Naast materieel vormt ook de beschikbaarheid van laadinfrastructuur een belemmering om de projecten uit te voeren. De waterschappen staan voor grote opgaven op het gebied van de waterkwaliteit. Ze moeten in 2027 voldoen aan de doelstellingen van de Kaderrichtlijn Water. Met de stikstofregels kunnen ze een flink deel van de projecten om de waterkwaliteitsdoelen te halen, niet tijdig te realiseren.
Of stikstofuitstoot tot problemen kan leiden, hangt af van de afstand tot Natura 2000-gebieden en de totale uitstoot van het materieel tijdens de bouwfase. De waterschappen inventariseerden 200 projecten waarvan bij 180 (middel)groot bouwmaterieel nodig is. Ongeveer 80 projecten vereisen vanwege de nabijheid van N2000-gebieden de inzet van emissieloos materieel. Denk daarbij aan elektrische graafmachines en elektrische vrachtwagens.
Unie van Waterschappen
“Maar dit materieel komt voorlopig nog onvoldoende voorhanden”, stelt de Unie van Waterschappen. Het wijst erop dat projecten ook in het gedrang komen door gebrek aan laadinfrastructuur. “Het emissieloos bouwen vraagt bij werkzaamheden veel capaciteit om materieel op te laden. Dit zal zorgen voor een extra piekbehoefte aan elektriciteit. Het ontbreken van een netaansluiting voor de aannemers door netcongestie werpt drempels op.”
Uit het rapport ‘Stikstofproblematiek bij de waterschappen; kansen om opgaven waterkwaliteit te realiseren’ blijkt dat de waterschappen voor de periode 2024-2027 circa 280 projecten voorbereiden. De totale bouwsom bedraagt € 1,5 miljard waarvan € 800 miljoen voor aanpassing, uitbreiding of nieuwbouw van rioolwaterzuiveringsinstallaties. Voor herstel van beken en de aanleg van natuurvriendelijke oevers is een investering van € 350 miljoen nodig. Bijna € 200 miljoen gaat naar aanpassing van gemalen, stuwen en vistrappen.
De helft van de projecten moet dit jaar nog starten.