Ga naar hoofdinhoud

Vijf tips om het veranderingsproces rondom digitalisering te managen

Veranderingen kunnen er heel verschillend uitzien. Zoals digitalisering dat op dit moment veel flexibiliteit vraagt binnen organisaties. Gedragsexpert Fredrik Husberg deelt zijn ervaringen en zet vijf tips voor de leider op een rij.

Digitalisering

Fredrik Husberg werkt al bijna 15 jaar met gedragsverandering. Hij combineert zijn opleiding tot pedagoog met zijn interesse in gedragswetenschappen, psychologie en de manier waarop mensen met veranderingen omgaan. Hij hielp al diverse bedrijven op hun digitale reis en gelooft dat de uitdaging vaak in de verschillende doelen ligt.

“Veel mensen werken met digitalisering, deels om de klanttevredenheid te verhogen en deels om intern efficiënter te kunnen werken. Hierdoor kunnen onduidelijke verwachtingen ontstaan ​​en doen medewerkers niet mee met de nieuwe manier van werken. ”

Veranderingsproces

Want software is zo geïnstalleerd. Maar wat als de technisch leverancier de organisatie daarna aan zijn lot overlaat? Kortom, hoe zorg je ervoor dat het digitaliseringsproces niet stopt bij de software zelf. Fredrik raadt aan om in een vroeg stadium te beslissen welke gedragsveranderingen de nieuwe, digitale processen vereisen en dit te prioriteren.

“Zorg ervoor dat je het vereiste, intern gedrag definieert maar ook dat ten opzichte van de klant. Begin hier gelijk mee en werk de verschillende doelen dan parallel uit. Dit resulteert in een snellere en betere verandering.”

Vijf tips

  1. Denk vanaf het begin aan het gedrag. Bij een verandering raak je gemakkelijk verstrikt in structuur, processen en hoe je deze kunt organiseren. Gedragsveranderingen worden overschaduwd (of in het ergste geval volledig vergeten) en ad hoc afgehandeld wanneer zich problemen voordoen. Het zorgt voor kostbare vertragingen in het veranderingsproces en daar profiteert niemand van.
  2.  Vergeet de medewerkers niet. ‘Iedereen moet meedoen  klinkt misschien cliché maar het vormt een succesfactor bij gedragsverandering. Veel bedrijven betrekken de leiders al vroeg maar negeren de medewerkers veel te lang. Net als de focus op het proces (punt 1) zorgt dit voor extra vertraging.

3.  Zie verandering als iets constants. Als leider moet je verandering als een doorlopend proces zien. En aan verandering moet je voortdurend werken met geduld! Die houding beïnvloedt de visie van medewerkers op verandering en zorgt voor doorzettingsvermogen. Vergeet het motto dat ‘alles tijd nodig heeft’ en werk in plaats daarvan actief om het bedrijf samen te ontwikkelen.

4. Coach vanaf het veld – niet vanaf de tribune. Succesvolle gedragsveranderingen vereisen aanwezigheid. Jij als leider moet de medewerkers coachen en dicht bij het gedrag staan. Net zoals sportcoaches dat doen. Ga niet op de tribune zitten; je moet op het veld staan!

5. Maak de verandering concreet en aanwezig. Om daadkracht en resultaten te creëren, moet verandering worden opgesplitst in kleine stukjes. Werk met kortetermijndoelen zodat medewerkers merken dat hier en nu iets gebeurt. Als iedereen het gevoel krijgt dat de verandering pas over X maanden of jaren plaatsvindt, kan dit passiviteit creëren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Met PompNL Digitaal lees je onze beste artikelen over belangrijke ontwikkelingen over pompsystemen, procesoptimalisaties en hun toepassing. Digitaal artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van PompNL. Neem nu een abonnement voor maar 4,95 per maand!